Narcolepsie

Narcolepsie

Diëtist Anneke ervaring met narcolepsie en met waar iemand met narcolepsie tegenaan kan lopen op het gebied van gezond eten, eetbuien (bij slaperigheid), energiedips, aankomen in gewicht enz.

Wat is narcolepsie?

Narcolepsie is een aandoening waarbij het slaap/waakpatroon ontregelt is, met een verstoorde nachtrust, overmatige slaperigheid, spierverslappingen bij emoties en andere vervelende klachten als gevolg.

Voeding en narcolepsie

Voor mensen met narcolepsie is het belangrijk om op de voeding te letten. Niet alleen om gewichtstoename te voorkomen maar ook omdat voeding invloed kan hebben op klachten zoals vermoeidheid en weinig energie. Ook kan een gevolg van vermoeidheid of een slaapaanval zijn dat iemand juist gaat eten en meestal moeilijk kan stoppen.

Bij Diëtist op IJburg heeft diëtist Anneke ervaring met narcolepsie en met waar iemand met narcolepsie tegenaan kan lopen op het gebied van gezond eten, eetbuien (bij slaperigheid), energiedips, aankomen in gewicht enz.

Narcolepsie en afvallen

Bij mensen met narcolepsie komt overgewicht vaker voor dan bij de algehele bevolking, maar liefst een derde van de mensen met narcolepsie kampt met overgewicht. Afvallen kan erg lastig zijn wanneer je vaak moe bent of het sporten niet lukt in verband met kataplexie. Herkenbaar? Diëtist op IJburg wil jou hierbij helpen. Ook online begeleiding is mogelijk. Neem voor vragen, persoonlijke begeleiding of meer informatie contact op.

Koolhydraten

Een koolhydraatbeperking kan positief effect hebben wanneer je last hebt van slaperigheid, weinig energie en/of erge zoetbehoeften. Maar wat zijn koolhydraten eigenlijk en wat kan je beter wel/niet eten? Hierover lees je meer in deze blog over koolhydraten. Begeleiding door een expert is in dit geval erg belangrijk zodat je geen voedingsstoffen te weinig binnenkrijgt. Lees voor meer informatie het blog over narcolepsie en koolhydraten of kijk eens bij mijn recepten zonder koolhydraten.

Tips

De diëtist helpt je ook met praktische adviezen. Bijvoorbeeld hoe kan je het aanpakken wanneer je te weinig energie hebt om te koken. Alvast een paar tips; zorg dat je altijd diepvriesgroenten in huis hebt, kook minimaal 1 keer in de week een dubbele portie, maak een week-plan (hier wordt je bij geholpen), een voorbeeld van een relatief gezond en simpel gerecht; een groenten-omelet van fijngesneden groenten met eieren en kruiden.

Meer informatie

Over narcolepsie: www.narcolepsie.nl
Website van de Nederlandse Vereniging van Narcolepsie (NVN) www.allesovernarcolepsie.nl
Blogs met persoonlijke ervaringen: www.lieverluidanmoe.com